Nowy program dopłat do przydomowego wiatraka

W poniedziałek 17 czerwca 2024 ruszyła pierwsza pilotażowa edycja programu „Moja elektrownia wiatrowa”, który jest skierowany do osób fizycznych. Jest to nowy program dopłat do przydomowego wiatraka dla właścicieli budynków mieszkalnych. Znana jest już pula środków w pierwszym naborze wniosków, która wyniesie 50 mln. złotych.

Maksymalny poziom dopłat wynosi 30 tys. zł, ale nie więcej niż 50 proc. kosztów kwalifikowanych, na które składają się zakup i montaż turbiny wiatrowej z całym oprzyrządowaniem. Kwota może wzrosnąć o kolejne maksymalnie 17 tys. zł, jeśli poza wiatrakiem zdecydujemy się na zakup magazynu energii. Tutaj także trzeba liczyć się z pułapem 50 proc. poniesionych kosztów.

Innym kluczowym warunkiem jest wielkość instalacji. Program obejmuje wsparcie dla mikroinstalacje, których moc nie przekroczy 20 kW, a łączna moc instalacji z magazynem energii podłączonej do sieci nie może przekroczyć 50 kW.

Blisko 50 tys. zł dopłaty

W ramach nowego programu z dofinansowania będą mogły skorzystać osoby fizyczne, które są właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego, lub lokalu mieszkalnego w budynku mieszkalnym, wytwarzających energię elektryczną na własne potrzeby. Założenia programu „Moja elektrownia wiatrowa” przewidują dwa rodzaje wsparcia finansowego w postaci dotacji:

  • do 30 tys. zł, nie więcej niż 50 proc. kosztów kwalifikowanych na jedną współfinansowaną instalację wiatrową (lecz nie więcej niż 5 tys. zł/1 kW).
  • do 17 tys zł, nie więcej niż 50 proc. kosztów kwalifikowanych na jeden magazyn energii elektrycznej – akumulator o pojemności minimalnej 2 kWh (lecz nie więcej niż 6 tys. zł./1 kWh).

Z założeń projektu programu wynika, że z dopłaty nie mogą skorzystać przedsiębiorcy. Wyjątkiem są osoby, które prowadzą działalność o charakterze pomocniczym – tj. udział działalności gospodarczej nie przekracza 20 proc. wydajności infrastruktury (powierzchni całkowitej budynku).

„Beneficjent zobowiązany jest do eksploatacji instalacji oraz innych dofinansowanych urządzeń we wskazanej we wniosku lokalizacji przez co najmniej 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania (…) W okresie trwałości beneficjent nie może m.in. zmienić przeznaczenia budynku z mieszkalnego na inny, zdemontować instalacji lub innych urządzeń zakupionych i zainstalowanych w ramach przedmiotowej inwestycji (z wyjątkiem wymiany wadliwych instalacji lub urządzeń na inne o parametrach nie gorszych od tych z instalacji urządzeń zdemontowanych), zmienić miejsca lokalizacji inwestycji, odsprzedać/zastawić urządzeń – pod rygorem wypowiedzenia umowy o dofinansowanie i zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami liczonymi jak od zaległości podatkowych” – przeczytamy w założeniach programu.

Budżet całego programu ma wynieść 400 mln zł. Umowy z beneficjentami mają być podpisywane do końca 2028.