Właściciele domów mieli czas do 31 grudnia 2024, jeśli chcieli skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na kotły gazowe, kotły olejowe, zbiorniki na gaz lub olej i przyłącza do sieci gazowej. Od 2025 tego typu inwestycje nie są już objęte ulgą – zakłada rozporządzenie ministra rozwoju. Od nowego roku skorzystają za to z ulgi na pompy ciepła, jeśli będą one częścią instalacji do ogrzewania. Odliczą też wydatki na mikroinstalacje wiatrowe oraz montaż magazynów energii i magazynów ciepła. Ulga obejmie też „dachy” oraz drzwi zewnętrzne.
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ministra rozwoju i technologii zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U 2024. poz. 1943).
Chodzi o wykaz materiałów i usług, których zakup daje prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Z wykazu usunięto część wydatków, ale dodano też nowe.
Nie będzie ulgi na piece gazowe i olejowe
Zgodnie z rozporządzeniem nie będzie już można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na kotły gazowe, olejowe, zbiorniki na gaz lub olej, przyłącza do sieci gazowej oraz montażu kotłów. Wykreślono wydatki na:
- kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
- kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
- zbiornik na gaz lub zbiornik na olej.
By skorzystać z ulgi na tego typu piece i zbiorniki, trzeba je było kupić do końca 2024. Za datę poniesienia wydatku uprawniającego do ulgi uważa się dzień wystawienia faktury.
Ulga będzie przysługiwać na przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan.
Jak uzasadnia resort, taka zmiana wynika z dyrektywy EPBD, zgodnie z którą od dnia 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie nie udzielają żadnych zachęt finansowych do instalacji indywidualnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi, z wyjątkiem kotłów wybranych do inwestycji przed 2025 r.
Pompa ciepła tylko do ogrzewania
Resort chce wyjaśnić wątpliwości dotyczące nabycia i montażu pomp ciepła, a zwłaszcza pompy ciepła powietrze-powietrze. Chodzi o to, by właściciele domów mogli odliczyć wydatki na zakup i montaż pomp służących do ogrzewania, a nie klimatyzatorów. W praktyce podatnicy korzystali z ulgi na zakup klimatyzatorów, które mogły mieć funkcję ogrzewania. – W celu ograniczenia tego typu nadinterpretacji przepisów, zaproponowano w rozporządzeniu rozwiązanie, które – pozostawiając możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup i montaż pompy ciepła – wprowadza dodatkowy warunek, że pompa taka jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń – uzasadnia MRiT.
Zgodnie z rozporządzeniem ulga obejmie „pompę ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej”.
Ulga na energię wiatrową
Rozporządzenie zakłada też objęcie ulgą termomodernizacyjną przedsięwzięć polegających na realizacji mikroinstalacji wiatrowych, co przyczyni się do zwiększenia dostępności tej technologii, a tym samym do rozwoju energetyki prosumenckiej.
– Ma ona kluczowe znaczenie dla wzmacniania lokalnego bezpieczeństwa energetycznego, obniżenia rachunków za energię, ale również poprawę jakości powietrza, a tym samym komfortu życia Polaków. Propozycja wpisuje się w program prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Moja Elektrownia Wiatrowa”. Zrównuje tym samym beneficjentów programu „Mój Prąd” i programu „Moja Elektrownia Wiatrowa” – uzasadnia MRiT.
Dodatkowo zaproponowano objęcie ulgą termomodernizacyjną zakupu i montażu magazynów energii oraz magazynów ciepła.
Będzie można odliczyć dachy i drzwi
Ministerstwo chce też rozwiązać problem z interpretacją pojęcia „przegród budowlanych”. Chodzi o wyjaśnienie, czy „dach” można uznać za przegrodę zewnętrzną. – W celu wyeliminowania tego typu wątpliwości interpretacyjnych oraz ułatwienia stosowania przepisów, załącznik do rozporządzenia uzupełniono poprzez wskazanie „dachów” w wykazie materiałów budowlanych oraz usług uprawniających do skorzystania z ulgi – wyjaśnia MRiT.
Zmienione rozporządzenie ma też wyeliminować wątpliwości interpretacyjnych co do zakupu drzwi zewnętrznych. Aktualne rozporządzenie stanowi o możliwości odliczenia wydatków na „stolarkę okienną i drzwiową, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne”. – Wprawdzie katalog materiałów budowlanych mieszczących się w kategorii „stolarka okienna i drzwiowa” poprzez użycie sformułowania „w tym” jest otwarty, niemniej jednak wątpliwości interpretacyjne budzi brak wskazania w tym katalogu „drzwi zewnętrznych”, których parametry niewątpliwie wpływają na efektywność energetyczną budynków. W celu wyeliminowania tych wątpliwości i ułatwienia stosowania przepisów przez podatników i organy skarbowe, uzupełniono wymienione materiały budowlane o „drzwi zewnętrzne” – wyjaśnia resort.
Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2025
Przypomnijmy, że obowiązująca od początku 2019 ulga termomodernizacyjna pozwala odliczyć wydatki, które mają na celu docieplenie domu i oszczędzanie energii. Limit odliczenia wynosi 53 tys. zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Małżonkowie będący współwłaścicielami odliczą łącznie nawet 106 tys. złotych.
Z ulgi skorzystać mogą zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak też osoby prowadzące taką działalność. Ulga przysługuje podatnikom opłacającym PIT według skali, 19-proc. podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będących właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, którzy ponoszą wydatki na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Warunkiem jest ich zakończenie w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiono pierwszy wydatek.
Autor: Monika Pogroszewska, Prawo.pl