Jak wybierać firmę instalacyjną i pompę ciepła – 20 rad

Początkiem wielu problemów użytkowników pomp ciepła jest zły wybór firmy instalacyjnej i zły dobór urządzenia. 20 rad zaufanych instalatorów powinno pomóc w uniknięciu takich błędów.

  1. Lokalna firma. Wybieraj lokalną firmę z polecenia. Najlepiej jeśli jest znana z tego, że jest wiarygodna, profesjonalna, z kolejką klientów. To świetny punkt wyjścia. Warto poczekać.
  2. Ma siedzibę. Firma instalacyjna musi mieć budzącą zaufanie stałą siedzibę – biuro lub zakład.
  3. Kontaktuje z klientami. Firma instalacyjna umożliwia kontakt z poprzednimi klientami. Nie powinna się zasłaniać RODO czy prywatnością klientów, bo wiele osób wręcz lubi opowiadać o swojej pompie ciepła.
  4. Ma autoryzację producenta pompy ciepła. Autoryzacja jest dowodem na to, że jest wyszkolona przez producenta i specjalizuje się w danej marce (nieraz wielu).
  5. Wybierz markową pompę ciepła. Wiele niemarkowych pomp ciepła ma dane techniczne wyssane z palca! Nie wolno podejmować takiego ryzyka, łakomiąc się na niższą cenę albo ulegając złotoustemu sprzedawcy.
  6. Niska cena to przepis na katastrofę. Za niską ceną idzie niska jakość podzespołów, a często też brak serwisu, wiarygodnej gwarancji.
  7. Sprawdź warunki gwarancji. Warunkiem powinno być też pierwsze autoryzowane uruchomienie – przez autoryzowaną firmę lub serwis producenta. Gwarancja powinna jasno określać odpowiedzialność producenta. Pompę ciepła zamontował instalator, ale to producent bierze odpowiedzialność za urządzenie.
  8. Jest sieć serwisowa. Producent markowej pompy ciepła ma sieć serwisową. W przypadku awarii, interwencja serwisu jest szybka.
  9. Serwis jest blisko. Autoryzowany serwis producenta musi być blisko! Nie od przypadku używa się słowa sieć serwisowa. Jeśli pompa ciepła popsuje się w środku zimy, odległość nabiera znaczenia.
  10. Gwarantem firma instalacyjna? To błąd! Jedynym serwisem dla pompy ciepła nie może być firma instalacyjna, która zamontowała urządzenie. – Będzie problem, zadzwoni pan, przyjedziemy. – Uciekaj! Za rok przecież tej firmy może nie być.
  11. Reakcja na awarię jest szybka. Czas reakcji serwisu na zgłoszenie musi być krótki – najlepiej z dnia na dzień. Niewiarygodne warunki gwarancji, brak serwisu i może się okazać, że przyjmie ktoś zgłoszenie, ale na przyjazd instalatora każe czekać tydzień.
  12. Pompę ciepła wybiera instalator. To instalator, a nie właściciel domu dobiera pompę ciepła! To podstawowe założenie: mamy zaufanie do instalatora, a on na podstawie danych o budynku i zapotrzebowania na ciepło precyzyjnie wybiera typ pompy ciepła.
  13. Klient nie decyduje w sprawach technicznych. Split, monoblok, propanowa? To nie są wybory właściciela domu! Często niestety klienci są atakowani dużą dawką wiedzy, cechami urządzeń. Nie ma w tym nic złego pod warunkiem, że nie muszą wybierać.
  14. Warto coś wiedzieć. Dobrze jeśli coś wiesz o pompach ciepła, ale nie ufaj swojej wiedzy.
  15. Uwaga na entuzjastów wyłącznie monobloków. Wielu instalatorów będzie namawiało tylko na taką pompę, bo nie ma uprawnień na f-gazy koniecznych do montażu pomp ciepła typu split. Warto sprawdzić, czy firma ma takie uprawnienia.
  16. Ile ciepła potrzeba – to najważniejsze kryterium. Rodzaj i moc pompy ciepła trzeba dobrać tak, by zapewnić ciepło w budynku – to jest najważniejsze kryterium doboru! Błędem jest najpierw wybór rodzaju pompy ciepła czy rodzaju czynnika roboczego. Najpierw zapotrzebowanie, potem urządzenie.
  17. Porównuj dane techniczne pomp ciepła. Porównaj charakterystykę pracy pomp ciepła – gdzie? W kartach katalogowych urządzeń. Warto sprawdzić, jaką moc ma pompa ciepła w ujemnych temperaturach. Markowa pompa ciepła straci niewiele mocy nawet przy -15oC. Niemarkowa – może w ogóle nie być danych o wydajności w ujemnych temperaturach.
  18. SCOP sporo nam powie. SCOP jest ważniejszym parametrem niż COP – mówi, ile średnio w roku pompa ciepła daje ciepła z 1 kWh energii.
  19. Nie przewymiaruj pompy ciepła. Wybór mocniejszej pompy ciepła, „na zapas” – to poważny błąd. Pompa ciepła będzie taktować, nadmiernie zużywając energię i sprężarkę.
  20. Najważniejsze pytanie: stan budynku? Chcesz pompę ciepła? Pierwsze pytanie: W jakim stanie jest budynek? Im lepiej ocieplony dom, tym niższe rachunki za energię – to podstawa. Nieraz okazuje się, że pierwsza decyzja to poprawić parametry budynku, a dopiero później dobór pompy ciepła.

80 procent właścicieli domów będzie kierowało się opinią instalatora, dlatego tak ważne jest, by wybrać sprawdzoną firmę wykonawczą, mającą autoryzację, a więc polecaną przez producenta pompy ciepła. 20 procent osób stara się samodzielnie zapoznać z technologia pomp ciepła, dużo czyta w internecie i szuka marki, która będzie im odpowiadała. Warto wybierać sprawdzonego producenta. Trzeba zwrócić uwagę, czy ma swój serwis, czy jest obsługa instalacyjna i pogwarancyjna, czy jest dostępność część zamiennych. Na to wskazują też certyfikaty jakości Heat Pump KEYMARK i EHPA-Q – Europejski Znak Jakości dla Pomp Ciepła, których wymogiem jest między innymi dostępność części zamiennych przez określony czas. Ważną kwestią jest pierwsze uruchomienie pompy ciepła. Autoryzowana firma instalacyjna ma uprawnienia, by wykonać rozruch pompy, tak ważny dla jej późniejszej bezproblemowej pracy.

Tekst i zdjęcie: Andrzej Papliński, dr Małgorzata Smuczyńska, Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła